Převážná část dnešní vlasové kosmetiky je vyrobena tak, aby měla co nejdelší životnost. Je ovšem nezbytné sledovat na obalu datum nebo symbol expirace. Také je nutné rozlišovat „minimální dobu trvanlivosti“ a „datum trvanlivosti po otevření“. Dlouhodobá účinnost kosmetiky také hodně závisí na správném skladování. 

Trvanlivost kosmetických produktů

Současná legislativa stanovuje celou řadu údajů, které musí být viditelně uvedeny na obalu výrobku. Mezi základní požadavky patří kromě minimální doby trvanlivosti také výrobce, popřípadě dovozce či distributor, země původu, hmotnost nebo objem výrobku, složení a další informace ohledně bezpečného používání.

Trvanlivost kosmetických produktů

U označení data minimální trvanlivosti se dle platných předpisů rozlišuje, zda má kosmetika minimální trvanlivost méně nebo více než 30 měsíců (2,5 roku).

V případě, že má produkt minimální trvanlivost méně než 30 měsíců, je datum minimální trvanlivosti vyjádřené slovy „spotřebujte nejlépe do“ nebo symbolem přesýpacích hodin doplněným datem ve formátu měsíc/rok nebo den/měsíc/rok.

Best Before Date2

V případě, že má kosmetika minimální trvanlivost delší než 30 měsíců, údaj o datu spotřeby není povinný. V takovém případě  se na obalu produktu uvádí symbol otevřené nádoby na krém s vepsaným počtem měsíců, po kterou je možné kosmetiku bezpečně používat od prvního otevření. Tato doba se nazývá dobou trvanlivosti po otevření (Period After Opening – PAO) a je uvedena v měsících (např. 12M). Počet měsíců se uvádí uvnitř nebo vně symbolu otevřené nádoby na krém.

PAO Symbol - Periof After Opeining - Doba trvanlivosti po oteřevní

Existují také kosmetické produkty u kterých pojem trvanlivost nemá význam. Patří zde zejména:

  • produkty pro jednorázové použití (barvy na vlasy),
  • produkty v obalech, u kterých není možnost kontaktu s vnějším prostředím (například aerosolové rozprašovače),
  • produkty s pH nižším než 3 anebo vyšším než 10,
  • produkty s obsahem alkoholu vyšším než 20% (parfémy, laky na vlasy),
  • produkty plněné za tepla a s nízkou vodní aktivitou (rtěnky),
  • produkty s velmi dobou trvanlivosti, u kterých nedochází v průběhu času ke zhoršení kvality.

Základy skladování kosmetiky

Aby kosmetika zůstala dlouhodobě v dobrém a efektivním stavu bez toxického či jiného znehodnocení je nutné dodržovat základní principy skladování kosmetiky:

  • Nejprve si vždy řádně přečtěte návod a příbalový leták.
  • Vždy produkt řádně uzavřete pokud jej nepoužíváte.
  • Vždy dodržujte dobu trvanlivosti (minimální nebo po otevření).
  • Vyvarujte se skladování produktu na přímém Slunci nebo v blízkosti tepelného zdroje.
  • Není-li přímo uvedeno, tak produkt neřeďte ani jej nemíchejte s jinými produkty.
  • V ideálním případě vždy aplikujte produkty pomocí dodaného aplikátoru.
  • Pokud není k dispozici aplikátor, tak alespoň čistými důkladně umytýma rukama.
  • Aplikátory i ruce po aplikaci vždy řádně umyjte. Aplikátor nechejte volně proschnout.
  • Vyvarujte se sdílení kosmetických produktů s více lidmi.

About The Author

Akademie INHAIR je originální a exkluzivní portál zaměřený především, nikoliv pouze, na vlasy, vlasovou péči a vlasovou kosmetiku. Na českém trhu se jedná o originální projekt, který každý den přináší novinky ze světa profesionálních kadeřníků, stylistů, kosmetiky. Akademie INHAIR je určena nejen odborníkům a vyučených kadeřníkům, ale také laické veřejnosti. Redakční tým sleduje a přináší reportáže a zprávy z aktuálního dění, seminářů a školení kadeřníků a výrobců vlasové kosmetiky. Díky Akademii INHAIR budete mít stále v přehledu nejdůležitější události v oblasti vlasové péče. Díky vyčerpávajícím přehledům a spolupráci s technology nadnárodních výrobců profesionální vlasové kosmetiky jsme tak jediným a bezkonkurenčním vlasovým portálem v Česku i na Slovensku.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..