Stále častějším dotazem napříč různými internetovými diskuzemi je, zda konkrétní značka vlasové, nebo jiné kosmetiky, byla testována na zvířatech. Odpověď na tuto otázku je velmi jednoduchá. Od roku 2013 již nesmí být na trhu EU prodávány žádné kosmetické přípravky, které by byly testovány na zvířatech. Tento zákaz se dokonce týká jednotlivých surovin nebo kombinací surovin, které se k výrobě kosmetiky používají.
Zodpovědní výrobci kosmetických produktů, kteří i před vstupem zákazu v platnost přesto netestovali své produkty na zvířatech, využívali na svých produktech piktogram přeškrtnutého králíčka. Tento symbol tehdy spotřebitele jednoznačně informoval, že kosmetika nebyla testována na zvířatech. Po roce 2013 již ovšem symbol přeškrtnutého králíčka postrádá na významu.
Historie 1993 – 2013
Zákaz testování kosmetických produktů na zvířatech se poprvé začal řešit již v roce 1993. Až za 20 let se podařilo dosáhnout na úplný zákaz prodeje a testování kosmetiky na zvířatech v rámci EU.
V roce 1993 vychází první ustanovení EU regulující zákaz prodeje kosmetiky testovaných na zvířat s platností od roku 1998. V roce 1997 EU odkládá zákaz testování kosmetiky na zvířat o dva roky. Zákaz prodeje kosmetiky testované na zvířatech má platit až od roku 2000. Důvodem k odkladu byl fakt, že v roce 1997 prozatím neexistovaly důmyslné alternativní techniky testování kosmetických produktů. V roce 2003 EU zavádí nové ustanovení regulující zákaz testování a prodeje kosmetiky a jejich ingrediencí na zvířatech. V roce 2004 vstupuje v platnost zákaz testování finálních kosmetických produktů na zvířatech. V roce 2009 vstupuje v platnost zákaz testování jednotlivých ingrediencí kosmetických produktů na zvířatech. V platnost také vstupuje zákaz projede kosmetických produktů, které byly testovány na zvířatech. Testování je stále povoleno pro ty případy, které mají závažný dopad na lidské zdraví (například rakovina, alergeny). V roce 2013 vstupuje v platnost kompletní zákaz testování a prodeje kosmetiky a všech ingrediencí testovaných na zvířatech.
V letech 2007 až 2011 investovala Evropská unie 238 miliónů € do vývoje alternativních metod testování kosmetiky a všech jejich ingrediencí.
Alternativní metody testování kosmetických produktů
Významnou roli v hledání nových způsobů testování jednotlivých ingrediencí a samotných kosmetických produktů sehrálo Evropské středisko pro validaci alternativních metod. Výsledkem intenzivního zkoumání a hledání nových způsobů testování kosmetických produktů je publikace ze semináře AXLR8-3 s názvem „Alternativní strategie testování“ z roku 2012 a s výhledem do roku 2020.
Alternativní strategie testování: „Chemické látky jsou v současném moderním životě nezbytné, potřebujeme ovšem najít inovativní, efektivní a lidsky relevantní testovací nástroje, které zajistí bezpečnost používaných surovin, a které nebudou mít nepříznivý dopad na životní prostředí a život zvířat, a které podpoří ekonomický růst a ekologičtější chemii.“
PETA slaví úspěch také v Číně, USA se brání
Organizace PETA, která bojuje za práva zvířat na celém světě, po mnoholetých diskuzí přesvědčila čínskou vládu k přijetí opatření, která by zakázala testování kosmetiky na zvířatech. V současnosti probíhají v Číně první kroky, které povedou k úplnému zákazu testování kosmetiky na zvířatech.
Spojené státy americké sice již implementovaly v rámci legislativních procesů alternativní testy kosmetických produktů a regulují testování kosmetiky na zvířatech. Zákony ovšem přímo nezakazují testování produktů na určitých zvířatech, například na myších, plazech, rybách… Někteří výrobci zpochybňují alternativní nástroje a testování na zvířatech považují za nejvěrohodnější způsob jak chránit spotřebitele.
Leave a Reply