Joseph Dallal a Collen Rocafort ve své knize „Hair Styling/Fixative Products in Hair and Hair Care vydané v roce 1997 definuje lak na vlasy jako jemnou mlhu chemických sloučenin, která je většinou ve formě aerosolu pod tlakem. Méně obvyklý je lak na vlasy v obyčejném rozprašovači bez plynu. Polymery spolu s dalšími chemickými přísadami mají docílit držení vlasů pohromadě. Polymery byly dříve označovány jako pryskyřice, neboť první lak na vlasy vyvinut v roce 1940 byl vyvinut z pryskyřice známé jako šelak. Složení laku na vlasy drželo vlasy pohromadě, protože nanesená čerstvá směs vytvořila na vlasech tenký lepkavý film, který rychle vyschnul.

Lak na vlasy v dnešní podobě nebyl znám až do roku 1943. Během druhé světové války se rozmohlo používání aerosolu, který byl ve značné míře používán k zabíjení hmyzu. Po skončení války kosmetický průmysl využil sílu aerosolu, který byl pod tlakem chlorfluorouhlovodíku (CFC) nebo zkapalněného plynu. V roce 1950 Helene Curtis vůbec poprvé použil pojem hairspray, v překladu lak na vlasy, pro svůj aerosolový produkt s názvem Spray Net. Roku 1955 byl k dostání již po celém světě.

Kromě Helena Curtise také využil obrovské poptávky Alberto Culver, dodavatel vlasové kosmetiky filmovému průmyslu v Kalifornii. Obě společnosti rozšířily sortiment a nabízeli mimo lak na vlasy celou řadu dalších kosmetických produktů nejen na vlasy. V roce 1970 bylo zjištěno, že chlorfluor uhlovodíky (CFC) poškozují ozonovou vrstvu a jejich používání bylo zakázáno. To však neodradilo výrobce kosmetiky, kteří hledali alternativní možnosti. V roce 1977 Albert Culver představil celému světu prémiovou značku aerosolu bez CFC.

Na přelomu 50-tých a 60-tých let minulého století bylo zvykem nosit účesy ve tvaru úlu a vyčesané nahoru, tzv. Bouffant dle 17. Století podle Marie Antoinetty. To úměrně zvýšilo spotřebu laku na vlasy. V průběhu 60-tých let se rozmohlo tupírování, používání natáček a vlásenek, což vedlo k dalšímu prudkému zvýšení popularity laků na vlasy. V roce 1964 byl laky na vlasy považován za lídry na trhu s vlasovou kosmetikou. Laky na vlasy už byly rozšířeny nejen ve všech kadeřnických salónech, ale také do běžných domácností.

Věhlasná éra laku na vlasy skončila v polovině šedesátých let, kdy se kromě politické situace změnil i styl účesu. Dlouhé rovné vlasy a přirozený vzhled květinových dětí a hippies byly důvodem velkého poklesu poptávky po lacích na vlasy. Později s nástupem laků se slabou a střední fixací se opět poptávka po lacích zvýšila. Ovšem doba tuhých a nepřirozeně vyčesané účesů byla pryč.

S nástupem rockové hudby a punkových fanoušků se do popředí dostává opět lak se slně zpevňujícím efektem. V oblibě jsou účesy se silně fixovanými číry a ostny. Společenské trendy rovněž začaly vyžadovat, aby byl po celou dobu společenské události, např. svatba, rodinná sešlost, pracovní schůzka, účes pevný a držel svůj tvar.

O autorovi

Akademie INHAIR je originální a exkluzivní portál zaměřený především, nikoliv pouze, na vlasy, vlasovou péči a vlasovou kosmetiku. Na českém trhu se jedná o originální projekt, který každý den přináší novinky ze světa profesionálních kadeřníků, stylistů, kosmetiky. Akademie INHAIR je určena nejen odborníkům a vyučených kadeřníkům, ale také laické veřejnosti. Redakční tým sleduje a přináší reportáže a zprávy z aktuálního dění, seminářů a školení kadeřníků a výrobců vlasové kosmetiky. Díky Akademii INHAIR budete mít stále v přehledu nejdůležitější události v oblasti vlasové péče. Díky vyčerpávajícím přehledům a spolupráci s technology nadnárodních výrobců profesionální vlasové kosmetiky jsme tak jediným a bezkonkurenčním vlasovým portálem v Česku i na Slovensku.

Přidej komentář

Váš e-mail nebude zveřejněn.